HomeMateriaalDeze fiets moet Nederlandse baanrenners aan gouden medailles helpen

Deze fiets moet Nederlandse baanrenners aan gouden medailles helpen

Op woensdag 28 februari, de openingsavond van de WK Baanwielrennen in Apeldoorn is het prototype van de KOGA-baanfiets gepresenteerd. Vanaf 2019 gaat de nationale baanselectie van de KNWU op deze fiets op jacht naar nog meer internationaal succes

Einddoel van KOGA, TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering is een bijdrage leveren aan het winnen van goud op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020. KNWU-directeur Vincent Luyendijk is alvast enthousiast over het prototype: "Ik ben onder de indruk van wat eruit de samenwerking van de gezamenlijke partners is gekomen. Een baanfiets waarmee de concurrentie met de andere toplanden op de piste wordt aangegaan."

"Na de Olympische Spelen van Rio hebben we als wielerbond met KOGA samengezeten in het besef dat we momenteel een bijzonder sterke baanlichting hebben. Onder meer de successen van Elis Ligtlee (goud op de keirin) en Matthijs Büchli (zilver op de keirin) getuigen daarvan. Als bond is het zaak om alles op alles te zetten om in Tokyo opnieuw voor olympisch succes te gaan." 

"Een belangrijk element is de fiets die onze baanrenners gebruiken", vervolgt Luyendijk. "Zowel bij KOGA als de KNWU vonden we dat we toe waren aan een nieuwe baanfiets, waarbij we in de ontwikkeling de nieuwste technieken toepassen. We zijn blij met de rol van onze succesvolle baanrenners bij dit project. Het resultaat – samengebracht in dit prototype – mag er zijn."

De nieuwe fiets bezorgt Elis Ligtlee over twee jaar misschien wel weer goud op de keirin.

 

Camouflage

Het frame was te zien in een camouflagetint, zoals ook in de auto-industrie gebruikelijk is. Hierdoor zijn de details op foto en video minder herkenbaar voor concurrenten die eventueel inspiratie op willen doen voor een eigen baanfiets. Zeker is wel dat KOGA tekent voor het frame, de voorvork en het stuur. Daarnaast adviseert het  fietsmerk de KNWU verder op het gebied van overig materiaal zoals bijvoorbeeld de wielen.

Voor KOGA is het introduceren van het prototype weer een belangrijke stap in het proces van het ontwikkelen van de nieuwe fiets. Het prototype kwam tot stand door de samenwerking te zoeken met TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering én in nauwe samenspraak met de leden van de nationale baanselectie die op de komende zomerspelen titels zullen najagen. Dit alles onder de noemer Project Tokyo.

Grenzen opzoeken

Op verzoek van de succesvolle Nederlandse baanrenners werd de al vaak geroemde stijfheid van de huidige fiets – de Kimera – behouden, en is er gezocht naar winst op het gebied van aerodynamica. "Die winst is er nu volgens de rekenmodellen", laat Harald Troost, Marketingmanager van KOGA, weten. "Met name door in het nieuwe frame te werken met scherpe hoeken en platte vlakken. Daarmee onderscheidt dit frame zich van de Kimera, die juist meer ronde lijnen kent."

"Uiteraard gebeurt dit allemaal binnen de regels van de UCI", vervolgt Troost. "Wel zijn daarbij nadrukkelijk de grenzen opgezocht. Opvallend detail is dat de stuurpen helemaal is weggewerkt, zodat het frame overloopt in het stuur."

Kirsten Wild won op de voorganger van de Tokyo-fiets gisteren het WK scratch.

 

 

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Kopecky over saga rond vertrek Vollering: ‘Dit gedoe is voor niemand in de ploeg leuk’

Verrassend nieuws vanuit het kamp van SD Worx-Protime. Woensdag liet ploegleider Danny Stam weten...

Wout van Aert met succes geopereerd, ploeg geeft nieuwe update

Wout van Aert is deze namiddag in Herentals met succes geopereerd aan zijn sleutelbeen....

Tom Boonen: ‘Ik heb jaren met tuinslang op mijn stuur gekoerst’

Tom Boonen is één van de grootste renners die België ooit gekend heeft. Het...

Jorgenson voelt zich genoodzaakt om te reageren op kritiek: ‘Moet ik dan de handdoek gooien omdat we onze leider verloren?’

Met een aanval op zo'n zes kilometer van het eind zette Jorgenson de koers...

Meer zoals dit

Met deze simpele ingrepen bouw je een racefiets om tot (tijdelijke) gravelfiets

Gravelen is booming business. De discipline kwam overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa...

Rapha lanceert super aerodynamische (en prijzige) trui: ‘Je wint er bijna 8 watt mee’

De laatste dagen is er veel te doen rond de radicale helmen waarmee de...

Geld teveel? Dit zijn momenteel de 10 duurste koersfietsen!

Fietsen heb je in veel verschillende soorten, merken, keuren en prijscategorieën. En die prijzen...